Hyresförhandlingen klar för Ronnebyhus lägenheter

Efter medling i Hyresmarknadskommittén, HMK, har nu Hyresgästföreningen och Ronnebyhus kommit överens. Överenskommelsen innebär en generell hyreshöjning på 4,68 procent, från den 1 januari 2023, för lägenheter med varmhyra.

Hyresgästföreningen och Ronnebyhus stod för långt ifrån varandra när förhandlingarna startade i höstas och parterna kunde inte komma överens. Ärendet hamnade därför hos Hyresmarknadskommittén, som medlar i förhandlingsärenden mellan Hyresgästföreningen och kommunalt ägda bostadsbolag. Hyresmarknadskommittén har nu kommit med ett förslag och parterna har kommit överens utifrån det.

- Det är tråkigt att vi inte kunde komma överens från början, men vi stod helt enkelt för långt ifrån varandra och kan oavsett inte gå med på för höga hyreshöjningar. Hyresgästerna drabbas hårt av alla höjda kostnader, på samma sätt som bostadsbolagen, säger David Broo, förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost.

Så här mycket höjs hyrorna, från den 1 januari 2023

• Hyran för de som har varmhyra höjs med 4,68 procent.
  • Hyran för de som har presumtionshyra (nybyggda lägenheter) höjs med 2,76 procent.
  • Hyran för de som har kallhyra höjs med 2,34 procent.
  • Hyran för de som har presumtions- och kallhyra höjs med 1,38 procent.

Här kan du läsa mer om presumtionshyra: https://www.hyresgastforeningen.se/om-oss/vad-vi-gor/hyresforhandling/hyressattning-i-nyproduktion/

För mer information, kontakta gärna:
David Broo, förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost
E-post: