Hyresförhandlingen med Balder i Norrköping är klar

Hyresgästföreningen och Balder har kommit överens om hyreshöjningen för 734 lägenheter i Norrköping. Från och med 1 januari 2023 blir den genomsnittliga hyreshöjningen 3,24 procent. Under hösten har flera hyresvärdar och fastighetsbolag fastnat i historiskt höga yrkanden. Hyresgästföreningen hoppas nu att fler ska landa i en mer sansad hyreshöjning.

Efter konstruktiva förhandlingar blev det klart att Hyresgästföreningen och Balder nått en överenskommelse om hyror för 2023. Det är 734 lägenheter i Norrköping som berörs av överenskommelsen.

Utöver hyreshöjningen enligt överenskommelsen tillkommer det en tillfällig höjning på 110 kronor i månaden under 2023. Den tillfälliga höjningen är ett kristillägg för att hantera den nuvarande prisrusningen. Nyproducerade lägenheter får lägre höjningar och inget kristillägg.

Från den 1 januari 2023 innebär det en genomsnittlig hyreshöjning på 3,24 procent:

• Nyproducerade lägenheter med presumtionshyra, 2,6 procent hyreshöjning
  • Övriga lägenheter, 3,5 procent samt ett kristillägg på 110 kronor per månad under 2023

- Dialogen mellan oss och bolaget har varit bra och genom en lokal överenskommelse har vi kunnat värna om förhandlingssystemet. Vi har följt trepartsöverenskommelsen och det viktigaste har varit att åstadkomma en långsiktig förutsägbarhet och rimlig hyresutveckling som är stabil över tid, säger Markus Holm, förhandlare på Hyresgästföreningen region Sydost.

Årets förhandlingar präglas av ett ovanligt ansträngt ekonomiskt läge. Samhället befinner sig i en tid av hög inflation vilket resulterar i en drastisk kostnadsutveckling. Hyresgäster lägger en stor andel av sin disponibla inkomst på sitt boende och många har inte råd med några större hyreshöjningar.

–  Förhandlngen har till stor del handlat om att hitta möjligheter att komma överens. I dessa tider behövs ibland kreativs lösningar och kristillägget är en speciell konstruktion, säger Markus Holm, förhandlare på Hyresgästföreningen region Sydost.

Mer om presumtionshyra

För mer information, kontakta:

Markus Holm, förhandlare på Hyresgästföreningen region Sydost
E-post: markus.holm@hyresgastforeningen.se