Hyresförhandlingen med Bostadsbolaget är klar

Hyresgästföreningen och Bostadsbolaget har kommit överens om hyreshöjningen för närmare 2 600 lägenheter i Mjölby. Från och med 1 januari 2023 blir den genomsnittliga hyreshöjningen cirka 3,5 procent. Under hösten har flera hyresvärdar och fastighetsbolag inte gett några yrkanden alls eller i stället historiskt höga yrkanden. Överenskommelsen med Bostadsbolaget visar att rimliga hyresnivåer är möjliga. Hyresgästföreningen hoppas nu att fler ska landa i en mer sansad hyreshöjning.

Efter konstruktiva förhandlingar blev det klart att Hyresgästföreningen och Bostadsbolaget nått en överenskommelse om hyror för 2023. Det är cirka 2 600 lägenheter i Mjölby som berörs av överenskommelsen.

- Vi har haft en bra dialog med bolaget och kommit fram till en lokal överenskommelse där vi har värnat förhandlingssystemet. Vi har haft samförstånd kring att höga hyreshöjningar inte gynnar hyresgästerna, säger Ylva Bohlin Lövgren, förhandlare på Hyresgästföreningen region Sydost.

När förhandlingen startade yrkade Bostadsbolaget en hyreshöjning med 5,4 procent. Bolaget motiverar hyreshöjningen med ökade taxeringskostnader och underhållsbehovet som finns kvar.

Från den 1 januari 2023 innebär det en genomsnittlig hyreshöjning på cirka 3,5 procent:

• Lägenheter med varmhyra, 4,2 procent
  • Lägenheter med kallhyra, 4 procent
  • Nyproducerade lägenheter, 2,4% procent

Årets förhandlingsläge är unikt. Samhället befinner sig i en tid av hög inflation vilket resulterar i en drastisk kostnadsutveckling. Hyresgäster har små marginaler och riskerar att tvingas flytta och förlora sina hem om hyrorna höjs för mycket. Det förlorar hela samhället på.

Våren 2022 slöts en trepartsöverenskommelse mellan Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna. Överenskommelsen innefattar rekommendationer till de lokala parterna och tydliggör vilka faktorer som bör ligga till grund för förhandlingarna om den årliga hyresutvecklingen.

Mer om Trepartsöverenskommelsen

För mer information, kontakta:
Ylva Bohlin Lövgren, förhandlare på Hyresgästföreningen region Sydost
E-post: ylva.bohlinlovgren@hyresgastforeningen.se