Hyresförhandlingen med Jönköpings Bygginvest AB är klar

Hyresgästföreningen och Jönköpings Bygginvest AB har kommit överens om hyreshöjningen för närmare 2 500 lägenheter i Jönköping. Från och med 1 februari 2023 blir den genomsnittliga hyreshöjningen 3,98 procent.

Efter konstruktiva förhandlingar är det klart att Hyresgästföreningen och Jönköpings Bygginvest AB nått en överenskommelse om hyror för 2023. Det är cirka 2 500 lägenheter i Jönköping som berörs av överenskommelsen.

- Trots det svåra förhandlingsläget har vi lyckats ha en god kommunikation med bolaget och visat på att vi kan komma överens och värna om förhandlingssystemet där båda parter tar ansvar i en lokal överenskommelse, säger Angelica Karlsson, förhandlare på Hyresgästföreningen region Sydost.

Från den 1 februari 2023 blir det en generell hyreshöjning på 3,98 procent.

Överenskommelsen är skriven i kronor per kvadratmeter, vilket innebär att hyran höjs utifrån lägenhetens kvadratmeter. För en snittlägenhet i fastighetsbeståndet med tre rum och kök innebär hyreshöjningen ca 250 kr per månad.

Årets förhandlingsläge är unikt. Samhället befinner sig i en tid av hög inflation vilket resulterar i en drastisk kostnadsutveckling. Hyresgäster har små marginaler och riskerar att tvingas flytta och förlora sina hem om hyrorna höjs för mycket. Det förlorar hela samhället på.

För mer information samt intervjuförfrågningar, kontakta:

Angelica Karlsson, förhandlare på Hyresgästföreningen region Sydost
E-post: angelica.karlsson@hyresgastforeningen.se