Hyresförhandlingen med Linden är klar

Hyresgästföreningen och Linden har kommit överens om hyreshöjningen för närmare 1 700 lägenheter i Nässjö. Från och med 1 januari 2023 blir den genomsnittliga hyreshöjningen cirka 3,5 procent. Under hösten har flera hyresvärdar och fastighetsbolag fastnat i historiskt höga yrkanden. Hyresgästföreningen hoppas nu att fler ska landa i en mer sansad hyreshöjning.

Efter konstruktiva förhandlingar är det klart att Hyresgästföreningen och Linden nått en överenskommelse om hyror för 2023. Det är cirka 1 700 lägenheter i Nässjö som berörs av överenskommelsen.

När hyresförhandlingen startade yrkade Linden en hyreshöjning på 5,3 procent.

- Dialogen mellan oss och bolaget har varit bra och genom en lokal överenskommelse har vi kunnat värna om förhandlingssystemet. Vi och Linden var överens om att det är viktigt med en jämn och förutsägbar hyresutveckling som är stabil över tid, säger Odisho Anwya, förhandlare på Hyresgästföreningen region Sydost.

Från den 1 januari 2023 innebär det en genomsnittlig hyreshöjning på ca 3,5:

• Större delen av Lindens lägenheter, 3,85 procent
  • Nyproducerade lägenheter och utvalda fastigheter med idag lite högre hyra, 1,5 procent

Årets förhandlingsläge är unikt. Samhället befinner sig i en tid av hög inflation vilket resulterar i en drastisk kostnadsutveckling. Hyresgäster har små marginaler och riskerar att tvingas flytta och förlora sina hem om hyrorna höjs för mycket. Det förlorar hela samhället på.

Våren 2022 slöts en trepartsöverenskommelse mellan Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna. Överenskommelsen innefattar rekommendationer till de lokala parterna och tydliggör vilka faktorer som bör ligga till grund för förhandlingarna om den årliga hyresutvecklingen.

Mer om Trepartsöverenskommelsen

För mer information, kontakta:

Odisho Anwya, förhandlare på Hyresgästföreningen region Sydost
E-post: odisho.anwya@hyresgastforeningen.se