Hyresförhandlingen med Mönsterås Bostäder går vidare till HMK, igen.

Mönsterås Bostäder valde idag att avsluta årshyresförhandlingen med Hyresgästföreningen, för att istället begära medling hos Hyresmarknadskommittén (HMK).
  - Vi har haft ett bra samtalsklimat, men vi kan inte acceptera att utgifter som bara finns ett år för Mönsterås Bostäder ska tillåtas påverka hyresgästernas hyror för all framtid. Det är en viktig princip för oss. Nu får vi se om medlingen kan leda till något vi skulle kunna acceptera, säger Inge Hultberg, ordförande i Hyresgästföreningen.

Det är andra året i rad som parterna inte kan enas. Mönsterås Bostäder grundar sitt yrkande på en stor nedskrivning som är en engångskostnad. Att låta sådana engångskostnader ligga till grund för årshyresförhandlingen är något. Hyresgästföreningen inte ser som rimligt, särskilt inte när det sker återkommande.

Frågan om hyreshöjning går nu vidare till HMK, samtidigt som Hyresgästföreningen är tydliga med att man helst av allt vill komma överens.

- Vi vill gärna hitta en lösning och en gemensam överenskommelse, men det kräver att vi först kan lägga frågan om nedskrivning till sidan och börja en ny förutsättningslös diskussion, säger Inge Hultberg.

HMK är ett partssammansatt organ bestående av representanter för de allmännyttiga bolagen, genom sin organisation Sveriges Allmännytta (SA) och representanter från Hyresgästföreningens Riksförbund. Hit kommer ärenden då allmännyttiga bolag, som Mönsterås Bostäder, och Hyresgästföreningen inte kommer överens i hyresförhandlingarna. HMK kommer först med ett medlingsförslag. Om båda parter inte accepterar förslaget, prövas ärendet av HMK och det beslut de kommer fram till gäller.

För mer information, kontakta gärna:
Inge Hultberg, ordförande i Hyresgästföreningen

E-post: ingehultberg@gmail.com