Hyresförhandlingen med NBAB är klara

Förhandlingarna mellan Nybro Bostads AB och Hyresgästföreningen är klara nu. Uppgörelsen motsvarar på helåret 2,5 procent och ska fördelas i bostadsbeståndet enligt en särskild överenskommelse som parterna ska arbeta fram under våren. Höjningen tas sedan ut från 1 juni och vad höjningen då blir kommer att skilja sig åt mellan olika lägenheter.

– Uppgörelsen grundar sig bland annat på att NBAB har kunnat visa att de ska genomföra särskilda satsningar för att öka underhållet och utöka kundservicen, säger Hans Jonsson, ordförande i förhandlingsdelegation för NBAB.

Ökat underhåll och bättre kundservice är sådant som hyresgästerna efterfrågar. Eftersom NBAB nu visar att de vill genomföra satsningar inom området valde Hyresgästföreningen acceptera en högre nivå.

Parterna är överens om att nivåer mellan olika fastigheter har skillnader i hyressättningen.

– Hyresgästföreningens utgångspunkt är att lika lägenheter ska ha lika hyra, därför blir det i år olika hyreshöjning beroende på i vilken lägenhet man bor i, säger Hans Jonsson.

För mer information, kontakta gärna:
Hans Jonsson, ordförande förhandlingsdelegation NBAB, Hyresgästföreningen
E-post: hasse54@outlook.com