Hyresförhandlingen med Olofströmshus är klar

Hyresgästföreningen och Olofströmshus har kommit överens om hyreshöjningen för närmare 1 925 lägenheter i Olofström. Uppgörelsen sträcker sig över två år. Från och med 1 januari 2023 blir den generella hyreshöjningen cirka tre kronor per kvadratmeter. Under hösten har flera hyresvärdar och fastighetsbolag fastnat i historiskt höga yrkanden. Hyresgästföreningen hoppas nu att fler ska landa i en mer sansad hyreshöjning.

Efter konstruktiva förhandlingar är det klart att Hyresgästföreningen och Olofströmshus nått en överenskommelse om hyror för 2023 och 2024. Det är cirka 1 925 lägenheter i Olofström som berörs av överenskommelsen.

- Det har varit tuffa förhandlingar men det har funnits en vilja från bägge parter om att komma överens. Vi har följt trepartsöverenskommelsen och det viktigaste har varit att åstadkomma en långsiktig förutsägbarhet och rimlig hyresutveckling som är stabil över tid, säger Julia Flou, förhandlare på Hyresgästföreningen region Sydost.

Den tvååriga uppgörelsen innebär en generell hyreshöjning på:

• Från den 1 januari 2023, 35,61 kronor per kvadratmeter och år
  • Från den 1 januari 2024, 29,41 kronor per kvadratmeter och år
  • För nyproducerade lägenheter med presumtionshyror höjs hyran hälften så mycket som den generella hyreshöjningen.

Det innebär till exempel att för en lägenhet med tre rum och kök på 77 kvadratmeter blir det en generell hyreshöjning på 231 kronor per månad från och med den 1 januari 2023.

Årets förhandlingsläge är unikt. Samhället befinner sig i en tid av hög inflation vilket resulterar i en drastisk kostnadsutveckling. Hyresgäster har små marginaler och riskerar att tvingas flytta och förlora sina hem om hyrorna höjs för mycket. Det förlorar hela samhället på.

Våren 2022 slöts en trepartsöverenskommelse mellan Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna. Överenskommelsen innefattar rekommendationer till de lokala parterna och tydliggör vilka faktorer som bör ligga till grund för förhandlingarna om den årliga hyresutvecklingen.

Mer om Trepartsöverenskommelsen

Mer om presumtionshyra

För mer information, kontakta:
Julia Flou, förhandlare på Hyresgästföreningen region Sydost
E-post: julia.flou@hyresgastforeningen.se