Hyresgäst fick ersättning för utdraget golvbyte

När golvet hos hyresgästen blivit så slitet att det gick sönder och hyresvärden ändå inte ville åtgärda det, ringde hyresgästen till Hyresgästföreningen. Nu är golvet bytt och hyresgästen får ersättning.

Hyresgästen, som bor i Jönköpings län, hade problem med ett golv i sin lägenhet. Golvet var så slitet att det gick sönder på vissa ställen. Trots felanmälningar till hyresvärden hände ingenting. Hyresgästen ringde därför till Hyresgästföreningen.

Mariana Lesic, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, höll med om att golvet var så pass slitet att man kunde kräva att få det åtgärdat. Hyresgästföreningen kontaktade hyresvärden som lovade att åtgärda golvet, men ingenting hände ändå.

Efter flera påtryckningar åtgärdades det slitna golvet. Hyresgästen fick även en ersättning som kompensation för att det hela tagit lång tid.

– Jag förstår att det kan vara frustrerande när inget händer trots att man felanmäler. Det kan tyvärr ofta vara så att man som hyresgäst måste ligga på och tjata på sin hyresvärd, men vi hjälper så klart våra medlemmar med kontakten om de vill det. Det här ärendet löste sig bra till slut, hyresgästen var mycket nöjd med att både få golvet åtgärdat och med att få en ersättning som plåster på såren för att det drog ut på tiden, säger Mariana Lesic.

För mer information, kontakta gärna:
Mariana Lesic, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.
E-post: mariana.lesic@hyresgastforeningen.se