Hyresgästföreningen; orimligt krav från Mönsterås Bostäder

Mönsterås Bostäder vill höja hyrorna, trots den pågående krisen och trots Hyresgästföreningens vädjan om uppskjutna förhandlingar. Bolaget vill använda hyreshöjningar för att deras hyresgäster ska betala för nybyggen som gynnar alla invånare i kommunen. – Det är inte rimligt att Mönsterås Bostäders hyresgäster ska stå för hela kalaset, säger Inge Hultberg, ordförande Hyresgästföreningen Mönsterås.

Mönsterås Bostäder valde att kalla till en förhandling om hyreshöjningar, trots den pågående krisen. Hyresgästföreningen yrkade på frysta hyror, men de inledande samtalen visar att parterna står långt ifrån varandra och Hyresgästföreningen menar att höjningskraven är orimliga.

- Kraven som Mönsterås Bostäder kommer med är alldeles för höga. Det är inte rimligt i dagens läge, mitt under pågående pandemi som påverkar bolagets hyresgäster mycket negativt. Bolaget borde istället vilja ta hänsyn till sina hyresgäster och hjälpa dem genom krisen, säger Inge Hultberg.

En av anledningarna till att Mönsterås Bostäder vill höja hyrorna så mycket är en nedskrivning av bolagets värde. Nedskrivningen är en engångskostnad och påverkar bolagets resultat en gång. Kostnaden beror på att man nyligen byggt lägenheter på mindre orter i kommunen, något som kostar mer och är mindre lönsamt. Detta på uppdrag av politikerna i kommunen.

Hyresgästföreningen menar att man inte kan ta med en sådan engångskostnad när man förhandlar om hyreshöjningar. Föreningen menar att detta är en kostnad som inte kan läggas enbart på hyresgästerna till Mönsterås Bostäder, utan som kommunen bör ta ut på annat sätt istället.

- Det är väldigt positivt att man bygger i hela kommunen, det är något som alla invånare får nytta av. Därför är det märkligt att bara Mönsterås Bostäders hyresgäster ska betala för alltihop. Eftersom det är något som gynnar alla invånare, alltså hela skattekollektivet, vore det logiskt om alla vore med och betalade istället för bara en liten grupp, säger Inge Hultberg.

För mer information, kontakta gärna:
Inge Hultberg, ordförande Hyresgästföreningen Mönsterås
Tel: 079 069 07 50