Hyresgästföreningen avbryter förhandlingen med Växjöbostäder

Inför årets hyresförhandling valde Växjöbostäder att öppna med ett skyhögt yrkande. Efter tre månader av förhandling väljer nu Hyresgästföreningen att avbryta, Hyresmarknadskommittén (HMK) tar nu vid.
Vi har haft en pågående process sedan september där vi har träffat bolaget flertalet gånger. Jag kan bara beklaga att vi inte har kunnat ingå en lokal överenskommelse, nära de berörda hyresgästerna som drabbas, säger Bo Karlsson, ordförande i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation för Växjöbostäder.

Efter tre månader av förhandling står parterna fortfarande väldigt långt ifrån varandra. Under måndagen valde därför Hyresgästföreningen att avbryta förhandlingen med Växjöbostäder.

- Växjöbostäder har lagt ett yrkande som vi ser som extremt och orealistiskt och förhandlingarna har inte lett till något nytt bud som är rimligt utifrån bolagets ekonomi eller hyresgästernas förutsättningar. Därför känner vi inte att det är meningsfullt att fortsätta förhandlingen i detta läge, säger Kaj Raving förhandlare på Hyresgästföreningen region Sydost.

Hyresgästföreningen har gjort en granskning av Växjöbostäders ekonomi, vilken har visat att hyresutveckling en med god marginal överstiger kostnadsutvecklingen för bolaget de tre senaste åren. Hyresgästföreningen menar att det därför inte finns ett behov av en stor hyreshöjning för bolaget.

Växjöbostäder kommer nu att begära medling hos Hyresmarknadskommittén (HMK).

HMK är ett partssammansatt organ bestående av representanter för de allmännyttiga bolagen, genom sin organisation Sveriges Allmännytta (SA) och representanter från Hyresgästföreningens Riksförbund. Hit kommer ärenden då allmännyttiga bolag, som Växjöbostäder, och Hyresgästföreningen inte kommer överens i hyresförhandlingarna. HMK kommer först med ett medlingsförslag. Om båda parter inte accepterar förslaget, prövas ärendet av HMK och det beslut de kommer fram till gäller.

För mer information, kontakta gärna:

Kaj Raving, Förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost
Telefon: 0104592199