​Hyresgästföreningen lämnar över protestlista med 800 namn

800 personer har skrivit på Hyresgästföreningens protestlista mot kommunens förslag om att dubbla borgensavgiften till Mönsteråsbostäder. Måndagen den 16 december, innan kommunfullmäktiges sammanträde, kommer namninsamlingen överlämnas till Anders Johansson (C). Under sammanträdet förväntas ett beslut i frågan att fattas.

– Vi ser fortfarande att det är stort missnöje bland hyresgästerna, säger Inge Hultberg ordförande Hyresgästföreningen Mönsterås.

Välkommen, vi överlämnar protestlistan:

Överlämnare av protestlistan: Inge Hultberg, ordförande i Hyresgästföreningen Mönsterås
Mottagare av protestlistan: Anders Johansson (C), kommunstyrelsens ordförande
Plats: Utanför Gradängsalen, Mönsteråsgymnasiet
Klockan: 18:15
Namnunderskrifter: 800 personer

I juni tog kommunstyrelsen beslut om att dubbla borgensavgiften för det kommunala bostadsbolaget Mönsteråsbostäder. Förslaget skulle innebära en direkt hyreshöjning hos hyresgästerna, vilket inte Hyresgästföreningen kunde stå bakom.

– Vi vill att kommunen ska behandla alla kommuninvånare lika. Det är inte rättvist att politikerna riktar in sig på enskilda grupper när hela kommunen går dåligt, säger Inge Hultberg.

Borgensavgiften har engagerat många och vid kommunfullmäktiges senaste sammanträde visade hyresgäster genom en manifestation sitt missnöje. Manifestationen fick kommunfullmäktige att skicka tillbaka förslaget för ytterligare genomarbetning hos kommunstyrelsen. Kommunstyrelsen valde dock direkt att ännu en gång rösta igenom förslaget och skicka det vidare till kommunfullmäktige som förväntas ta beslut i ärendet den 16 december.

Hyresgästföreningen kritiserar inte bara förslaget utan även processen till förslaget. Först fem månader efter det formella beslutet tog kommunen fram en beräkning för att visa att höjningen var laglig.

– Den är en uppenbar efterkonstruktion. Inte ens kommunens egna organisation SKR rekommenderar den beräkningsmetoden, säger Inge Hultberg.

För mer information, kontakta gärna:
Inge Hultberg ordförande Hyresgästföreningen Mönsterås