Hyresgästföreningen och AllboHus överens om nya hyror

Hyrorna för majoriteten av AllboHus lägenheter i Alvesta höjs med 4,35 procent från den 1 januari 2023. Ärendet avgjordes av Hyresmarknadskommittén, HMK, eftersom parterna inte kunde komma överens.

- Det har varit en utmanande förhandlingsomgång med ett nytt förhandlingssystem att utgå från och det svåra ekonomiska läget som påverkat alla, säger Mariana af Klinteberg, förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost.

Våren 2022 slöts en trepartsöverenskommelse mellan Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna. Överenskommelsen innefattar rekommendationer till de lokala parterna och tydliggör vilka faktorer som bör ligga till grund för förhandlingarna om den årliga hyresutvecklingen.

Hyresgästföreningen och AllboHus kunde inte komma överens i förhandlingarna. Ärendet gick därför vidare till Hyresmarknadskommittén, som medlar mellan Hyresgästföreningen och kommunalt ägda bostadsbolag som AllboHus. Hyresmarknadskommittén har nu kommit med sitt beslut.

För majoriteten av AllboHus lägenheter höjs hyran med 4,35 procent. För de nybyggda lägenheterna med presumtionshyra, höjs hyran med 2,51 procent. Höjning börjar gälla från den 1 januari 2023.

- Det känns tråkigt att Hyresmarknadskommittén beslutade om en retroaktiv höjning, det är alltid tungt för många hyresgäster. AllboHus har dock lovat att sprida ut summan på flera månadshyror, vilket förhoppningsvis hjälper, säger Mariana af Klinteberg.

För mer information, kontakta gärna

Mariana af Klinteberg, förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost
E-post:  mariana.afklinteberg@hyresgastforeningen.se