Hyresgästföreningen säger stopp till Växjöbostäders straffskatt

Denna vecka har Hyresgästföreningen kampanjvecka som upptakt inför valet i september. En av de frågor Hyresgästföreningen i Växjö uppmärksammar är den extra utdelning på cirka 100 miljoner kronor som Växjöbostäder varje år tvingas göra till kommunen.

- Det är en djup bo-orättvisa att jag och alla andra som bor hos Växjöbostäder ska behöva betala en straffskatt på uppemot 1 000 kronor i månaden. Det är en straffskatt som andra kommuninvånare slipper, säger Bo Karlsson, ordförande Hyresgästföreningen Växjö.

Växjöbostäder som ägs av Växjö kommun ska enligt Hyresgästföreningen inte fungera som kommunens bankomat. Resurserna som finns i bolaget ska stanna och användas för att bygga och förvalta bostadsbeståndet långsiktigt och hållbart. Att värna om allmännyttan är en av Hyresgästföreningens viktigaste frågor.

- Bakom den här straffskatten ligger så klart ett politiskt beslut. Vi i Hyresgästföreningen tycker att det är hög tid att ändra på det beslutet och uppmanar alla hyresgäster hos Växjöbostäder att i höstens val lägga sin röst på ett parti som vill sätta punkt för den här bo-orättvisan, säger Bo Karlsson.

För mer information, kontakta gärna:
Bo Karlsson, ordförande Hyresgästföreningen i Växjö
Telefon: 070-568 26 27