​Hyresgästföreningen summerar 2019 i Jönköpings län

Halva året har gått och i årets sommarsummering minns vi tillbaka på månaderna som gått i Jönköpings län. Vi minns tillbaka och sträcker på ryggen till alla tillfällen där medlemskapet gjort skillnad. Kommer ni ihåg:

Hyresvärd kapade av plank som hyresgäst byggt
En hyresgäst i Gislaved trodde sig fått godkännande om att bygga ett plank på tomten till sin hyresrätt. När planket var på plats visade det sig att den muntliga överenskommelsen inte gällde och hyresvärden kapade på eget bevåg av planket. Efter hjälp från Hyresgästföreningen kunde hyresgästen på grund av missförståndet dela kostnaden med hyresvärden.

Fel i kontrakt ger medlemmar över 35 000 kronor tillbaka
En hyresgäst hörde av sig till rådgivningen med en fråga om ytan i lägenheten. Det visade sig att ytan på lägenhetskontraktet inte alls stämde överens med verkligheten och hyresgäster betalade för yta som inte fanns. Efter hjälp från Hyresgästföreningen fick de drabbade hyresgästerna tillbaka över 35 000 kronor.

Så mycket sparar Hyresgästföreningens medlemmar
När regionens jurister och ärendehandläggare summerat året som gått visar det sig tydligt att medlemskapet kan göra skillnad. Under 2018 sparade Hyresgästföreningen region Sydost 2 550 939 kronor åt sina medlemmar. Över en halv miljon mer mot 2017.

För mer information, kontakta gärna:
Björn Johansson, ordförande Hyresgästföreningen region Sydost
E-post: bjorn.johansson4@hyresgastforeningen.se