Hyresgästföreningen varnar "Högre yrkanden än någonsin”

Årets hyresförhandlingar är igång med besked. Hyresgästföreningen tar med oro emot allmännyttans yrkanden inför hyreshöjningen 2022. Flera av de allmännyttiga bolag som toppar Sverigelistan finns i region Sydost. Bland annat Emmaboda Bostads AB, GotlandsHem, Hultsfreds Bostäder, VSBO och Växjöbostäder. Detta trots Hyresgästföreningens vädjan om måttfulla yrkanden inför årets hyresförhandlingar.

Förra årets hyresförhandling slutade med en snitthöjning på 1,36 procent hos de allmännyttiga bostadsbolagen. Inför årets förhandlingar fanns det hopp från Hyresgästföreningens sida att värdarnas yrkanden skulle vara måttfulla, för att kunna sluta avtal på en lägre nivå än 2021.

- Yrkandena som inkommer är högre än någonsin och det är många fler bolag än tidigare som har helt orealistiska yrkanden och förväntningar. Bolagen underminerar förhandlingssystemet och överutnyttjar sin möjlighet till opartisk prövning. Det är tydligt att bolagen yrkar högt för att inte komma överens utan har redan från början siktet inställt på en prövning i HMK. Vi ser det som ett sätt att runda förhandlingsskyldigheten, säger Joel Ahonen, förhandlingsstrateg Hyresgästföreningen region Sydost.

Samtidigt som bostadsbolagen yrkar på skyhöga hyreshöjningar, visar region Sydosts rapport om bostadsföretagens ekonomi något helt annat. Rapporten visar att det inte råder något tvivel om att de allmännyttiga bostadsbolagen har en god ekonomisk ställning.

- Få bolag som kan visa på att man har större behov i år än tidigare år, kostnadsutvecklingen ligger på en normal till låg nivå och vi är dessutom precis på väg ur en pandemi med nedstängt samhälle. Hyresgästerna förtjänar en möjlighet att ha pengar över efter att hyran är betald, säger Joel Ahonen.

Samtliga av de bostadsbolag som toppar listan, väljer därmed att bortse från Hyresgästföreningens uppmaning om lägre nivå på hyreskraven.

Nedan ser ni listan på de högsta yrkandena i regionen:

Emmaboda Bostads AB: 6,20%

VSBO: 5,62%

Gotlandshem: 5,30%

Hultsfreds Bostäder: 4,95%

Växjöbostäder: 4,30%

Ljungbybostäder: 4,20%

Allbohus: 4,14%

Lessebohus : 4,22%

Kalmarhem: 3,95%

Vidingehem: 3,95%

Hyresbostäder i Norrköping: 3,70%

Witalabostäder: 3,60%

Mörbylånga Bostads AB: 3,60%

Torsås Bostads AB: 3,56%

Karlskronahem: 3,10%

Mönsterås Bostäder AB: 2,95%

Finnvedsbostäder: 2,50%

Eksjöbostäder: 2,17%

För mer information, kontakta gärna:
Joel Ahonen, förhandlingsstrateg Hyresgästföreningen region Sydost.
E-post: joel.ahonen@hyresgastforeningen.se
Telefon: 010-4592178