Hyresvärd I Eksjö bytte lås när hyran inte betalades

I ett sms meddelade hyresvärden sin hyresgäst att de bytt lås till hyresgästens lägenhet. Detta på grund av att hyran inte betalats in i tid.

- Som hyresvärd måste man vara införstådd med att man inte under några omständigheter kan ta lagen i egna händer och rubba en hyresgästs besittning till dennes lägenhet, säger Helena Sjödell, jurist på Hyresgästföreningen region Sydost som är mycket kritisk till hur hyresvärden hanterat ärendet.

Dagligen kontaktar medlemmar och hyresgäster Hyresgästföreningen för att få hjälp i olika situationer. Vad gäller egentligen om man inte har råd att betala sin hyra?

I en mindre ort i Eksjö kommun fick en hyresgäst svårt att betala hyran, efter ett tag fick hyresvärden nog och tog tillbaka lägenheten genom att byta lås så att hyresgästen inte längre kunde komma in. Medlemmen som vill vara anonym fick stöd och råd från Hyresgästföreningen om hur hen skulle ta sig igenom situationen och det slutade med att hyresgästen fick erbjudande om en lägenhet hos en annan hyresvärd.
Helena Sjödell, jurist på Hyresgästföreningen region Sydost tipsar.

Vad kan du göra om du får svårt att betala hyran?

• Om du känner oro för din ekonomi är det bra att så tidigt som möjligt se över din situation och vidta åtgärder. Det viktigaste du kan göra är att prioritera dina utgifter, hyran kommer alltid först.
  • Prata med din hyresvärd tidigt. Många hyresvärdar och andra fordringsägare är generösa med anstånd och avbetalningsplaner. Speciellt nu under coronakrisen är det extra viktigt att tillsammans fundera över lösningar som är hållbara för både hyresvärd och dig som hyresgäst. Du kan även kontakta kommunens skuldrådgivare.

Min hyresvärd har sagt upp mitt hyresavtal, vad ska jag göra?

• Det är viktigt att veta att din hyresvärd inte själv kan hindra dig från att komma in i din lägenhet. Får du en uppsägning finns det möjlighet att bestrida den men det viktigaste är att alltid fortsätta betala hyran.

För mer information, kontakta gärna:
Helena Sjödell, jurist Hyresgästföreningen region Sydost
E-post: helena.sjodell@hyresgastforeningen.se