Hyrorna är klara i Värnamo

Hyresgästföreningen region Sydost och Fastighetsägarna GFR har träffat en överenskommelse om hyreshöjningar mellan 1,9 och 2,3 procent från den 1 januari 2019 i Värnamo. Fastighetsägarna yrkade från början på en höjning på 3,0 procent.

Fastighetsägarna har redovisat de kostnadsökningar bolagen står inför under 2019. Fortsatta låga räntor och få tomma lägenheter stärker bolagens ekonomi men på grund av den nya kostnaden för renhållning som ökar avsevärt i kommunen från den första april 2019 så blir det trots allt en lite högre höjning.

Elpriserna har också höjts kraftigt men detta drabbar framförallt bolagen som ligger utanför centrumkärnan. Även vatten och fjärrvärmen har ökat.

­– Det känns bra att Fastighetsägarna GFR har lyssnat på Hyresgästföreningen och kommit överens om en höjning som är lägre än yrkandet. Den överenskommelse som vi eftersträvar är att alltid uppnå en återhållsam och hållbar hyreshöjning, säger Oscar Jansson Magnusson, ansvarig förhandlade Hyresgästföreningen region Sydost.

För mer information kontakta: Oscar Jansson Magnusson, förhandlare HyresgästföreningenTelefon: 010-459 21 50

E-post: oscar.janssonmagnusson@hyresgastforeningen.se