Hyrorna klara för Bostadsbolaget i Mjölby

Från den 1 april höjs varmhyrorna hos Bostadsbolaget i Mjölby med 1,8 procent. Kallhyrorna höjs med 1,7 procent.

Allmännyttiga Bostadsbolaget i Mjölby ville höja med 2,5 procent från och med 1 januari. Lokalt kom parterna inte överens varför ärendet skickades till Hyresmarknadskommittén (HMK) på central nivå. HMK medlar mellan kommunala bostadsbolag, som Bostadsbolaget i Mjölby, och Hyresgästföreningen när de inte kan komma överens.

Medlingsbudet från HMK kom nyligen och föreslog en höjning med 1,6 procent från och med 1 januari. Budet innebar att hyresgästerna skulle tvingas betala höjningar i efterskott.

Lokalt har nu parterna enats om att flytta fram höjningen tre månader till den 1 april och att varmhyrorna då höjs med 1,8 procent. Kallhyrorna höjs med 1,7 procent.

- Det känns bra att vi kunde komma överens om att skjuta upp hyreshöjningen. Att behöva betala retroaktivt är något som kan slå hårt mot många, särskilt nu under pandemin, säger Erik Malmberg, förhandlingsledare Hyresgästföreningen.

Utslaget på tolv månader motsvarar det en höjning av varmhyran med 1,35 procent.

Nyligen byggda lägenheter med så kallad presumtionshyror får lägre eller inga höjningar.

För mer information kontakta:
Erik Malmberg, förhandlingsledare Hyresgästföreningen
E-post: