Hyrorna klara för Hultsfreds Bostäder

Efter långdragna förhandlingar är de nya hyrorna för Hultsfreds Bostäder nu klara. Ursprungligen ville bolaget höja hyrorna med 4,95 procent, vilket Hyresgästföreningen inte kunde acceptera. Ärendet avgjordes till slut av en oberoende ordförande som utsetts av Hyresmarknadskommittén (HMK). Hultsfreds Bostäders hyror höjs med 1,75 procent från den 1 januari 2021.

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Hultsfreds Bostäder om nya hyror har dragit ut på tiden.

Förhandlingarna inleddes i slutet av november och under december stod det klart att parterna inte heller denna gång skulle kunna komma överens lokalt. Ärendet blev därmed ett fall för HMK. HMK medlar mellan parterna när ett kommunalt bostadsbolag, som Hultsfreds Bostäder, och Hyresgästföreningen inte kan komma överens i en förhandling.

HMK har vid sina möten under vintern inte kunnat enas om vare sig ett medlingsbud eller ett beslut. Därmed blev det upp till en så kallad oberoende ordförande att fastställa nivån på hyreshöjningen. Det är HMK som utser en oberoende ordförande när det behövs och den personen kommer med ett beslut i ärendet.

- Vi ser höjningen som rimligt, säger Erik Malmberg, förhandlare på Hyresgästföreningen. Men det har varit jobbigt för många hyresgäster att det tagit så lång tid.

För en lägenhet med en hyra på 5 000 kronor blir höjningen 88 kronor i månaden.

I praktiken kommer hyrorna att höjas från och med 1 april. Hyreshöjningen för januari till och med mars tas ut som extra påslag på hyrorna för april till och med juni.

I överenskommelsen ligger också en höjning med 10 kronor i månaden för alla typer av bilplatser och för förråd och hobbylokaler.

För mer information, kontakta gärna:
Erik Malmberg, förhandlingsledare Hyresgästföreningen
E-post: