Hyrorna klara för Kalmarhem

Hyresgästföreningen och Kalmarhem har kommit överens om hyrorna för 2021. Överenskommelsen innebär en hyreshöjning med 1,6 procent från den 1 mars i år. För en lägenhet med en hyra på 5 000 kronor i månaden innebär det en höjning med 80 kronor i månaden.

Hyresgästföreningen och Kalmarhem kunde inte nå en överenskommelse under hösten och lät därför Hyresmarknadskommittén (HMK) medla i förhandlingen. HMK medlar mellan kommunala bostadsbolag, som Kalmarhem, och Hyresgästföreningen när parterna inte kan komma överens.

Inte heller ledamöterna i Hyresmarknadskommittén kunde enas och ärendet gick därför tillbaka till parterna som slutligen kom överens. Hyresgästföreningen och Kalmarhem har enats om en hyreshöjning på 1,6 procent från den 1 mars 2021. Kalmarhem yrkade från början på 4,1 procent i hyreshöjning, vilket Hyresgästföreningen ansåg vara alldeles för högt.

Resonemanget som ledde till överenskommelsen har handlat om ökade kostnader för fastighetsskötsel av Kalmarhems hus. Framför allt har kostnaderna ökat för löner, vatten och avlopp.

– Sett till hur långt vi stod ifrån varandra under hösten så sätter jag ett stort värde i att vi slutligen kunde nå en lokal överenskommelse mellan parterna. Framförallt vill jag framhålla att vi har haft ett bra förhandlingsklimat under hela tiden, säger Jacob Nääf, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

För mer information, kontakta gärna:
Jacob Nääf, förhandlare på Hyresgästföreningen region Sydost
E-post: jacob.naaf@hyresgastforeningen.se