Hyrorna klara med Hultsfreds Bostäder

Hyreshus

Hultsfreds Bostäders hyror höjs med 1,95 procent från den 1 februari 2020. Ursprungligen ville bolaget höja med 4,04 procent från och med 1 januari.

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Hultsfreds Bostäder om nya hyror från och med 1 januari drog ut på tiden.

Förhandlingarna inleddes i slutet av november och strax före jul stod parterna fortfarande långt ifrån varandra, varvid Hultsfreds Bostäder avbröt förhandlingen. Ärendet blev därmed ett fall för Hyresmarknadskommittén (HMK).

HMK:s medlingsbud kom i mitten av januari och innebar förslag på en höjning med 1,95 procent från och med den 1 februari. Budet accepterades av Hyresgästföreningen men inte av Hultsfreds Bostäder. Därmed blev det upp till HMK att besluta och beslutet kom att bli identiskt med medlingsbudet.

-Vi ser HMK:s beslut som en rimlig kompromiss, säger Erik Malmberg, förhandlare på Hyresgästföreningen.

I praktiken kommer nu hyrorna att höjas från och med den 1 april. Hyreshöjningen för mars och februari tas ut som extra påslag på hyrorna i april och maj.

För mer information kontakta:
Erik Malmberg, förhandlingsledare Hyresgästföreningen
E-post: erik.malmberg@hyresgastforeningen.se

-Vi ser HMK:s beslut som en rimlig kompromiss.
Erik Malmberg.