Kalmarhem verkar hellre vilja stranda än förhandla

Hyresgästföreningen vill inte gå med på den hyreshöjning Kalmarhem föreslår och kallar yrkandet för olämpligt och extremt. Kalmarhems styrelse verkar nu vilja gå till Hyresmarknadskommittén (HMK), för att få igenom sina krav. Hyresgästföreningen hoppas att styrelsen väljer att vara mer tillmötesgående istället.

Inför årets hyresförhandling krävde Kalmarhems ordförande Roger Holmberg (S) och styrelsen en hög höjning av bolagets hyror, på 4,1 procent. Hyresgästföreningen menar att yrkandet hade varit extremt i vanliga fall, men att det är extra olämpligt att komma med ett sådant yrkande mitt under en pandemi.

- Mig veterligen har inget annat bolag i vår region, vare sig kommunalt eller privat, kommit med ett lika extremt yrkande. Och det i dessa coronatider. Jag förstår verkligen inte hur Roger Holmberg och styrelsen kunde tro att vi skulle kunna acceptera det, säger Barbro Englund, ordförande Hyresgästföreningen Kalmar-Torsås-Öland.

Barbro Englund är noggrann med att påpeka att Hyresgästföreningens uppdrag är att, oavsett motpartens yrkande, förhandla och försöka komma överens om nya hyror. Man har därför under lång tid förhandlat och försökt nå en överenskommelse med bolaget. Tyvärr utan framgång.

- I dessa tider borde ett allmännyttigt bolag ta extra stor hänsyn till sina hyresgäster. Vi från Hyresgästföreningen har gjort eftergifter och tagit hänsyn till att bolaget har ökade kostnader för exempelvis taxor. Men vi kan inte bortse från att vi befinner oss mitt i en pandemi där varslen ökar och många hyresgästers ekonomi slås i spillror. Det borde Roger Holmberg och Kalmarhems styrelse också ta hänsyn till, säger Barbro Englund.

Från Hyresgästföreningens sida är man mycket besviken på Kalmarhems styrelse, som nu verkar vilja avsluta förhandlingarna med avsikt att försöka få igenom en högre höjning av hyrorna i Hyresmarknadskommittén (HMK). HMK medlar mellan kommunala bostadsbolag och Hyresgästföreningen när parterna inte kan komma överens.

- Vi hoppas att Roger Holmberg och styrelsen inte väljer att avbryta förhandlingen för att försöka få igenom högre höjningar. Vi har upprepade gånger bett Roger Holmberg och styrelsen att ta sitt ansvar för Kalmarhems hyresgäster. Tyvärr har man inte ens brytt sig om att svara. Jag hoppas verkligen att man nu äntligen tar bladet från munnen och förklarar för Kalmarhems hyresgäster varför det just i dessa coronatider är så viktigt att pressa igenom en så hög hyreshöjning som möjligt, säger Barbro Englund.

För mer information, kontakta gärna:

Barbro Englund, ordförande Hyresgästföreningen Kalmar-Torsås-Öland
Telefon: 070 297 86 26