Lägenheter blir hotell – Hyresgästföreningens tips vid uthyrning i andra hand

Vad gäller egentligen när man hyr ut sin lägenhet i andra hand och är det tillåtet att tjäna pengar på uthyrningen? Ingrid Buskas, jurist på Hyresgästföreningen region Sydost svarar på de vanligaste frågorna.

Vem ansvarar för lägenheten om jag hyr ut i andra hand?

-          Du som förstahandshyresgäst har ansvar för lägenheten gentemot din hyresvärd även när du hyr ut i andra hand. Det innebär att om andrahandshyresgästen missköter sig, vanvårdar lägenheten eller är störande, kan du som förstahandshyresgäst bli uppsagd och skadeståndsskyldig.

Hur hyr jag ut i andra hand?

-          Ska du hyra ut din lägenhet i andra hand så behöver du hyresvärdens tillstånd, det bör vara skriftligt. Tänk också på att ett tillstånd bara gäller för den person som du har ansökt om att få hyra ut till. Får du en ny hyresgäst behöver du alltså ett nytt tillstånd.

Vad får man ta ut för hyra?

-          En skälig hyra om du hyr ut en hyreslägenhet är den hyra förstahandshyresgästen själv betalar plus max 15 procent om lägenheten är fullt möblerad. Det är också tillåtet att göra överenskommelser om kostnader för el, vatten och fiber om det tillkommer.

Vad ska man tänka på innan man hyr ut i andra hand?

-          Om du ska hyra ut i andra hand är det viktigt att bland annat skriva ett kontrakt med din hyresgäst, den personen som hyr av dig. Notera brister i lägenheten, ta gärna kort eller filma, vi har mycket tips på vår hemsida och som medlem kan man kontakta oss för mer information.

Hem & Hyra genomförde en granskning över företag som hyr lägenheter från bostadsbolag med syfte att hyra ut i andra hand och tjäna pengar på det. Hyresgästföreningen kallar konceptet för hotellifiering, när lägenheter hyrs ut som hotellrum. I ett tidigare pressmeddelande uttalade sig Hyresgästföreningen om att det leder till att hyresrätter tas bort från bostadsmarknaden. De som behöver lägenheterna som mest har inte råd att hyra dem via ett externt företag då hyran inte motsvarar den som är förhandlad med Hyresgästföreningen.

Region Sydost
Regional pressjour Sydost