Matos tvingade hyresgäst i Karlskrona att flytta

Redan från början luktade det matos och efter ett tag blev det outhärdligt för hyresgästen i Karlskrona, som till sist valde att flytta. Efter hjälp från Hyresgästföreningen fick hen även 16 000 kronor i kompensation.

Gång på gång lovade hyresvärden att åtgärda problemet med matoset från restaurangen under lägenheten. Gång på gång blev hyresgästen besviken och matoset fanns kvar. Hyresgästföreningen kopplade in Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden som tog situationen på allvar och skickade föreläggande till hyresvärden.

I en överenskommelse får nu hyresgästen 16 000 kronor i kompensation.Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden i Karlskrona kunde vid inspektion konstatera att lägenheten helt saknade tilluftsventiler samt att köksfläkten fungerade dåligt.

- Det är uppenbart att ventilationen var bristfällig på grund av avsaknaden av tilluftsventiler. Jag har fått tydliga indikationer på att lägenhetens OVK inte borde ha godkänts, varken av kommunen eller bolaget som genomförde ventilationskontrollen. Man kan undra vem det är som kontrollerar att de allmänna råden för OVK följs i protokollen. Här är det tydligt att hyresgästerna hamnar i kläm, säger Helena Sjödell som är kritisk till hur kontrollerna fungerar.

Vad kan man som hyresgäst göra om man upplever dåligt inomhusklimat?
Helena Sjödell, jurist på Hyresgästföreningen region Sydost, tipsar:

• Som hyresgäst ska man först påtala för hyresvärden att man upplever att det föreligger ett fel – dålig ventilation. Om hyresvärden inte kontrollerar ifall det är något fel, kan man vända sig till kommunen. Kommunen kan i sin tur ställa krav på hyresvärden som riskerar vite om kontroll inte utförs.
  • Det är hyresvärdens ansvar att se till att ventilationen i en lägenhet är bra. Alla hyresvärdar måste med jämna mellanrum kontrollera ventilationen i sina hus, genom så kallad obligatorisk ventilationskontroll, OVK. Hur ofta kontrollerna ska göras beror på vilken typ av ventilation det är. Kontrollerna ska göras av oberoende företag och resultaten skickas in till kommunen, som är tillsynsmyndighet. Många hyresvärdar sätter upp information i trapphusen när ventilationskontrollen är utförd.

För mer information, kontakta gärna:
Helena Sjödell, jurist Hyresgästföreningen region Sydost
E-post: helena.sjodell@hyresgastforeningen.se