Medlem i Hyresgästföreningen fick tillbaka 12 000 kronor i Kalmar

Ett första boende, en första hyresrätt. Det är mycket lycka och spänning bakom orden och visst är det allas förhoppning att det ska bli bra. För Vilma i Kalmar blir det allt annat än en drömstart. Det slutade istället med hot om att bli skickad till kronofogden.

2018 flyttade Vilma till Kalmar för att studera. Likt många andra städer var det svårt att hitta en lägenhet och när det blev aktuellt att hyra i andra hand var det ingen tvekan, Vilma skrev under kontraktet.

Några månader senare när Vilma av olika anledningar valde att avsluta sina studier och även säga upp hyreskontraktet kom problemen, ett efter ett. Lägenheten hon hyrde i andra hand visade sig vara en hyresrätt istället för bostadsrätt och mannen hon hyrde av hotade att skicka henne till kronofogden om hon inte fortsatte betala enligt kontraktet.

– Det var en jobbig period, jag var ledsen och allt kändes hopplöst, säger Vilma.

I samband med uppsägningen tog Vilma kontakt med Hyresgästföreningen och fick snabbt hjälp av Eleni Fotiadou, ärendehandläggare i region Sydost.

– Hyreslagen är en skyddslagstiftning som är till för att skydda hyresgäster i utsatt position. Ärendet var ett ypperligt tillfälle för att visa nyttan, säger Eleni.

Förutom lögner och hot kom det fram att hyran inte stämde.

– Det är inte lätt att veta sina rättigheter men hur man får ta betalt vid en andrahandsuthyrning finns det riktlinjer om. I sådana här fall spelar det ingen roll att hyresgästen redan signerat hyreskontraktet, hyran kan visa sig vara fel och då har man rätt att få tillbaka pengarna och få det prövat i hyresnämnden, fortsätter Eleni Fotiadou.

Hyresnämnden gick på Hyresgästföreningens linje och förstahandshyresgästen blev återbetalningsskyldig, Vilma fick tillbaka 12 000 kronor.

Kvinnan i texten som omnämns vid Vilma, vill vara anonym och heter egentligen något annat.

Eleni Fotiadou, ärendehandläggare, tipsar: Att tänka på när du hyr i andra hand:

• En förstahandshyresgäst får inte ta ut oskälig hyra. Det är tillåtet att göra tillägg för möbler och annan utrustning som ingår i upplåtelsen, högst 15 procent av hyran.
  • Enligt en lag som trädde i kraft 2019 är det även brottsligt att ta ut oskälig hyra och som andrahandshyresgäst kan man kräva tillbaka överhyra för två år tillbaka i tiden.
  • En uthyrning i andra hand ska alltid godkännas av fastighetsägaren. Är du osäker på ditt kontrakt kan du alltid ringa fastighetsägaren eller kontakta oss på Hyresgästföreningen.

För mer information, kontakta gärna:
Eleni Fotiadou, ärendehandläggare Hyresgästföreningen
E-post:  eleni.fotiadou@hyresgastforeningen.se