Mer inflytande ger nöjdare hyresgäster i Jönköpings län

Varje år genomför Hyresgästföreningen en undersökning för att se hur nöjda hyresgästerna är med sitt boende och sin hyresvärd. Cirka 25 procent av medlemmarna i region Sydost, där Jönköpings län ingår, har svarat och undersökningen visar tydligt att de hyresgäster som känner att de har mer inflytande i sitt boende är nöjdare.
- Det är väldigt intressant läsning och det är tydligt att det finns ett samband mellan att hyresgäster som har inflytande över sitt boende också är mer nöjda, säger Joel Ahonen, förhandlingsstrateg Hyresgästföreningen region Sydost

I undersökningen har hyresgästerna fått svara på allt om hur nöjd man är med sin hyresvärd, vad man tycker om tvättstugan till om man kan tänka sig att engagera sig i Hyresgästföreningen. Hur det ser ut kan skilja sig åt lokalt.

I Jönköpings län skiljer det sig en del från kommun till kommun hur nöjda hyresgästerna är. Sticker ut gör exempelvis Jönköping där hyresgästerna är mycket mer nöjda i jämförelse med snittet i hela landet. I Gnosjö är däremot hyresgästerna i snitt mindre nöjda i jämförelse med landet.

- Till exempel är hyresgästerna i Gnosjö mindre nöjda gällande möjlighet till inflytande över sin lägenhet, i jämförelse med snittet i landet så sticker det ut. Det är något vi kommer titta närmare på och jobba vidare med lokalt, säger Joel Ahonen.

Undersökningens syfte är delvis att skapa goda förutsättningar för att bedöma förvaltningskvalitet och resultaten kommer tas med i underlag till kommande hyresförhandlingar. Materialet används även för att kunna påverka stadsutvecklingen i samverkan med kommunerna samt för att öka hyresgästernas möjlighet till inflytande över sitt boende i sin närmiljö.

För mer information kontakta:
Joel Ahonen, förhandlingsstrateg Hyresgästföreningen region Sydost
E-post: joel.ahonen@hyresgastforeningen.se