Mjölby hämmas av bostadsbristen

Mjölby kommun anser att det räcker att bygga 7,5 hyresrätter om året. Kommunen har i dag 266 stycken 15-åringar och 277 stycken 16-åringar. Var ska de bo framöver?

Mjölby kommun har ingen bostadsförmedling, därför är det svårt att se hela omfattningen av bostadsbristen i kommunen. Man kan dock se, bland annat med hjälp av Dagens Nyheter, som genom Statistiska centralbyrån, har kartlagt hur bostadsbyggandet förhåller sig till befolkningsökningen i de 100 kommuner som har vuxit mest mellan 2006 – 2012. Mjölby kommun hamnar på en mindre smickrande 41:a plats och avviker med -48 %, eller 271 lägenheter, från byggbehovet.

– Politikerna pratar både ofta och mycket om behovet av bostäder men verkar helt oförmögna att göra något åt det, säger Björn Johansson, ordförande i Hyresgästföreningen region Sydost.

I Mjölby kommuns översiktsplan – Vision 2025 – skriver man att efterfrågan på lägenheter i flerfamiljshus väntas öka. Man konstaterar också att det råder brist på mindre lägenheter och att delar av bostadsbeståndet behöver renoveras eller byggas om. Dock säger översiktsplanen att det i första hand efterfrågas nya villatomter och Mjölby kommun anser att det bara behöver byggas i snitt 7,5 hyresrätter om året.

Det bor 266 stycken 15-åringar och 277 stycken 16-åringar i Mjölby. Inom några år vill troligtvis dessa ungdomar flytta hemifrån, frågan är var de ska flytta. Ett kommunmål för 2015 lyder: Mjölby kommun ska erbjuda attraktiva boendemiljöer och stimulera till ökad inflyttning. Återigen, var ska de flytta? Mjölby vill fortsätta vara en tillväxtkommun där företagen stannar, där studenter på universitetet i Linköping kan bo, där kommunens egna ungdomar blir bofasta.

– Det är ju en byggtakt av hyresrätter som signalerar att flera av ungdomarna får sitt första egna boende i servicehuset. Det är ju en situation som de naturligtvis inte kommer att finna sig i. Ser man inte till att det finns bostäder kommer ungdomarna att flytta från kommunen, säger Björn Johansson.

För mer information, kontakta Björn Johansson, ordförande i Hyresgästföreningen region Sydost på telefon 0702-75 30 72

Välkommen till Jerikodalsgatan 6, framför Kvarnen i Mjölby, onsdagen den 15 april mellan klockan 10 – 14 för att diskutera bostadssituationen i Mjölby. Medverkar gör några från styrelsen i Hyresgästföreningen Mjölby och Björn Johansson, ordförande i Hyresgästföreningen region Sydost.