Ny hyra för Byggebos hyresgäster

Hyresgästföreningen och Byggebo har nu enats om nya hyror för 2021. När många kommunala bolag yrkat på höga hyreshöjningar, trots coronakrisen, föregår Byggebo med gott exempel. Överenskommelsen understiger för sjunde året i rad en procent.

Hyresgästföreningens förhandlare Kaj Raving är nöjd med överenskommelsen, som liksom förra året hamnade på 0,99 procent. För en lägenhet med en hyra på 5 000 kronor innebär det en höjning med 50 kronor per månad.

- I år har vi fått se flera yrkanden i närområdet som är helt extrema. Då är det trevligt att ha att göra med ett bolag som väljer en helt annan approach och tar hänsyn till att många hyresgäster drabbats hårt i dessa coronatider. Då finns det också en god grund för att komma överens, säger Kaj Raving.

Kaj Raving menar vidare att förhandlingarna med Byggebo har gått smidigt och att det är tydligt att bolaget i årshyresförhandlingen har tagit ett ansvar för sina hyresgäster såhär i coronatider. På många håll i regionen har det i år kommit yrkanden från kommunala bostadsbolag som skulle stuckit ut som höga även ett helt vanligt år. Något sådant yrkande presenterade aldrig Byggebo, vilket lade grunden för att enas om en rimlig höjning.

Byggebo sticker istället ut genom att de valde att inte lägga ett formellt yrkande, utan istället öppnade upp för en dialog med Hyresgästföreningen för att diskutera hur man skulle hantera de kostnadsökningar som trots allt belastar företagets ekonomi i form av ökade löner, fjärrvärmetaxor, kostnader för sophantering och annat. Utifrån detta och utifrån att bolaget under så många år haft väldigt rimliga överenskommelser kunde också parterna i samförstånd landa i en uppgörelse som är rimlig för både hyresgäster och bolaget.

- Hyreshöjningarna har varit på under en procent sju år i rad. En sådan svit är såvitt jag vet helt unik, åtminstone i vår region. Överenskommelser på en jämn och rimlig nivå skapar förutsägbarhet och trygghet för såväl hyresgäster som för bolaget, säger Kaj Raving.

För mer information, kontakta gärna:
Kaj Raving, förhandlare Hyresgästföreningen
E-post: