Nya fönster gav kalla lägenheter, nu kompenseras hyresgäster i Kalmar

Hyresgäst efter hyresgäst hörde plötsligt av sig till Hyresgästföreningen om kalla lägenheter i Kalmar. Det visade sig ha blivit ett mindre fel i samband med fönsterbytet som blev till ett stort, i princip alla lägenheter var för kalla. Efter hjälp av Hyresgästföreningen ska nu hyresgästerna få ersättning.

Våren 2018 genomfördes cirka 100 fönsterbyten i tre fastigheter i Kalmar. Allt var till synes bra men när den kalla hösten närmade sig, visade sig de nya fönstren vara allt annat än bra. Flera hyresgäster var medlemmar och hörde snart av sig till Hyresgästföreningen för hjälp.

– När jag hörde av mig till hyresvärden visade det sig att även de hade fått flera samtal. Vi började misstänka att det var något fel på de nya fönstren, säger Eleni Fotiadou, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen region Sydost.

Nu är det klart, hyresgästerna i fastigheterna kommer kompenseras med som högt 1 300 kronor vardera i avdrag på hyran samt att den standardhöjande hyresökningen på grund av nya fönster skjuts fram till juni månad. Även hyresgäster som hunnit flytta har möjlighet att få tillbaka pengar.

– Det visade sig att det var ett funktionssystem som inte fungerade, ett fabrikationsfel. Alla fönster behövde därför bytas igen. Vi har haft en mycket bra dialog med hyresvärden och var från början eniga att alla hyresgäster skulle få samma hjälp, säger Eleni Fotiadou.

Vid plötsligt kallare väder utomhus finns det åtgärder som man som hyresgäst själv kan testa först. Eleni Fotiadou tipsar:

• Börja med att mäta temperaturen i lägenheten. Temperaturen mäts mitt i rummet en meter ovan golv
  • Bara för att elementen är kalla betyder inte det att de inte fungerar. I många lägenhetshus anpassar elementen sig till den temperatur som finns i rummet
  • Låt elementen få fritt spelrum, dra ut soffan, lyft på gardinerna och låt värmen sprida sig. Täcker något elementen stannar värmen lätt där
  • Lyft frågan med din hyresvärd, kanske kan de ställa in ett tillfälligt extra element.
  • Får man inte den hjälp man behöver kan man som medlem kontakta Hyresgästföreningen för ytterligare stöd

För mer information, kontakta gärna:

Eleni Fotiadou, ärendehandläggare Hyresgästföreningen
E-post:  eleni.fotiadou@hyresgastforeningen.se