Nya hyror för Hyresbostäders hyresgäster

Hyresbostäder ville höja hyrorna med 3,9 procent, vilket Hyresgästföreningen inte kunde acceptera. Förhandlingarna strandade och togs vidare till Hyresmarknadskommittén (HMK). Efter beslut i HMK har parterna nu träffat en överenskommelse och hyreshöjningen för 2021 blir 1,58 procent, från den 1 februari.

- Att kräva en höjning på 3,9 procent var helt orimligt, särskilt nu när många hyresgäster redan har det extra kämpigt ekonomiskt, säger Bo Sköldestig, ordförande Hyresgästföreningen Norrköping-Söderköping-Finspång.

Det ursprungliga yrkandet på 3,9 procent i hyreshöjning gjorde att parterna stod långt ifrån varandra i förhandlingarna och man kunde inte komma överens. När ett kommunalt bostadsbolag och Hyresgästföreningen inte kan komma överens i en förhandling går ärendet vidare till HMK, som medlar mellan parterna. HMK:s beslut var en höjning på 1,58 procent, vilket parterna nu har träffat en överenskommelse om.

Hyreshöjningen börjar gälla från den 1 februari 2021, vilket innebär att hyresgästerna måste betala höjningen retroaktivt för februari och mars. Summan kommer att delas upp och läggas som ett engångsbelopp på hyrorna för maj-juli.

- Det känns skönt att ha fått beslutet från HMK till slut och att förhandlingarna nu är klara, det är jobbigt för många när det drar ut på tiden och man inte vet hur det blir. Det är tråkigt att hyresgästerna får en retroaktiv höjning efter beslutet från HMK. Jag hoppas ändå att uppdelningen av kostnaden gör det lättare, då det inte blir lika stora summor på en gång, säger Bo Sköldestig.

För mer information, kontakt gärna:
Bo Sköldestig, ordförande Hyresgästföreningen Norrköping-Söderköping-Finspång
Telefon: 076 833 65 45