Nya hyror för hyresgästerna hos Nybro Bostads AB

Hyresgästföreningen och Nybro Bostads AB har kommit överens om nya hyror för 2022. Överenskommelsen innebär en höjning av hyrorna från den 1 mars.

För de flesta hyresgästerna innebär överenskommelsen en höjning från och med 1 mars med 19,50 kronor per kvadratmeter och år.  Det innebär en höjning med 125 kronor i månaden för en trerummare på 77 kvadrat.

- Vi har haft en intensiv förhandling med stundtals ganska tufft diskussionsklimat, men vi är nöjda med att vi till slut kunde nå en överenskommelse som känns okej säger, Mats Danielsson Hyresgästföreningens ordförande för förhandlingsdelegationen.

Även om de flesta får 19,50 kronor per kvadratmeter och år i höjning så ser det olika ut inom bolagets bestånd. De lägenheter som kommunen blockhyr av bolaget, exempelvis äldreboenden, har undantagits helt från förhandlingen, liksom de fastigheter som blev färdigbyggda under 2021.

För lägenheter med kallhyra, där hyresgästen själv bekostar värme och el med mera, blir det en lägre hyreshöjning. Dessa får istället en höjning på 9,50 kronor per kvadratmeter och år.  För andra lägenheter där allt ingår, även elen, får en höjning med 24,50 kronor per kvadratmeter och år.

- Taxeökningar, framför allt kraftigt ökade elkostnader, har varit en avgörande faktor i årets förhandling. Då är det också rimligt att det avspeglas, och att hyreshöjningen fördelas. Framförallt är det rimligt att den som inte själv betalar sin el får en högre höjning än övriga. Annars blir det övriga hyresgäster som får stå för notan för att dessa inte betalar sin el själva, säger Mats Danielsson.

För mer information, kontakta gärna:

Mats Danielsson, förhandlingsdelegationen ordförande Hyresgästföreningen Nybro.

E-post: danielsson.mats999@gmail.com

Telefon: 0763534976