Nya hyror för hyresgästerna hos Västerviks Bostads AB

Förhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Västerviks Bostads AB är nu klara och parterna har kommit överens om en hyreshöjning på 1,5 procent, från den 1 mars 2021. Det innebär en höjning med 75 kronor i månaden för den som har en hyra på 5 000 kronor i månaden.

- Vi har försökt se till att höjningen skulle bli så låg som möjligt, jag vet att många hyresgäster har det extra kämpigt nu under pandemin och då kan så klart en hyreshöjning få stora konsekvenser, säger Talin Mousa, förhandlare Hyresgästföreningen.

Kostnaderna för att sköta de drygt 3 000 lägenheter som Västerviks Bostads AB äger har ökat, vilket är anledningen till höjningen. Det som påverkat höjningen mest har varit de ökade kostnaderna för taxor i Västervik. Främst kommer kostnaderna för vatten och avlopp höjas kraftigt på grund av en förändring i taxekonstruktionen.

- Vi har haft ett bra förhandlingsklimat och jag tycker att vi har lyckats komma överens på ett bra sätt. Att förhandlingarna skett digitalt har varit en utmaning, men det har ändå gått bra, säger Talin Mousa.

För mer information, kontakta gärna:
Talin Mousa, förhandlare Hyresgästföreningen

E-post: talin.mousa@hyresgastforeningen.se