Nya hyror för Platens 5 700 hyresgäster

Hyresförhandlingarna mellan Platen och Hyresgästföreningen är klara. Hyrorna höjs i genomsnitt med 1,08 procent, från och med den 1 januari 2021. För en tvåa på 60 kvadratmeter innebär det en höjning med 50 kronor i månaden.

- Vi har haft en bra förhandling och lyckats hitta en nivå som vi båda kan acceptera. Vår uppfattning är att det inte finns något utrymme för några höga hyreshöjningar i dagens krisläge, som drabbat många hyresgäster hårt ekonomiskt. Höjningen som blev är till för att täcka Platens ökade kostnader, säger Håkan Dahlgren, förhandlare Hyresgästföreningen.

Hyrorna höjs med 10 kronor per kvadratmeter och år, vilket i genomsnitt innebär 1,08 procent. För de lägenheter som har kallhyra är höjningen något lägre, 8,50 kronor per kvadratmeter och år. Det blir inte några hyreshöjningar för parkeringsplatser, garage eller carports.

Resonemanget som ledde till överenskommelsen har handlat om ökade kostnader för att sköta om fastigheterna i Motala. De största kostnadsökningarna för Platen kommande år är för fjärrvärme och renhållning.

- Det allra bästa hade så klart varit helt oförändrade hyror, med tanke på den svåra situation som många hyresgäster befinner sig i just nu. Vi hoppas ändå att höjningen hamnade på en nivå som de flesta kan hantera. Vi hoppas också att fler hyresvärdar kommer in med rimliga krav på låga hyreshöjningar eller inte begär några höjningar alls, säger Håkan Dahlgren.

För mer information, kontakta gärna:
Håkan Dahlgren, förhandlare Hyresgästföreningen
E-post: