Nya hyror hos AB Lessebohus

Hyresgästföreningen och Lessebohus har kommit överens om hyreshöjningen för närmare 900 lägenheter i Lessebo kommun. Från den 1 januari 2023 blir den generella höjningen 3,99 procent.

- Det är ett tufft förhandlingsläge, både hyresgäster och fastighetsägare påverkas negativt av det ekonomiska läget. Trots det har vi lyckats ha konstruktiva diskussioner med Lessebohus och kommit överens, vilket känns positivt, säger Lida Zezovska, förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost.

Nu har parterna landat i en överenskommelse för cirka 900 lägenheter i Lessebo. Hyreshöjningen gäller från den 1 januari 2023 och blir 3,99 procent, samt 2,24 procent för de lägenheter som har presumtionshyra.

- Det känns bra att Lessebohus har visat förståelse för sina hyresgäster i diskussionerna vi haft. Det är inte rätt om hyresgästerna ensamma ska få böra bördan av de ökade kostnaderna överallt i samhället. Många hyresgäster lever på små marginaler och en hög hyreshöjning kan få enorma konsekvenser både för den enskilda hyresgästen, men även för samhällets ekonomi i stort, säger Lida Zezovska.

Här kan du läsa mer om presumtionshyra: https://www.hyresgastforeningen.se/om-oss/vad-vi-gor/hyresforhandling/hyressattning-i-nyproduktion/

För mer information, kontakta gärna:

Lida Zezovska, förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost
E-post: