Nya hyror hos Victoria Park i Linköping

Hyresgästföreningen och Victoria Park har nu enats om nya hyror för drygt 1 500 lägenheter från 1 januari 2021. Höjningen blir 0,87 procent och grundar sig på ökade kostnader för att förvalta fastigheter i Linköping. Hyresgästföreningen hoppas nu att även andra hyresvärdar som vill förhandla om höjda hyror ska följa detta exempel och yrka på en måttlig hyreshöjning.

- Det har varit konstruktiva förhandlingar och vi har lyckats hitta en nivå som vi båda kan stå för, utifrån läget i Linköping men också med hänsyn till den svåra situation som många hyresgäster upplever just nu. Jag ser det som särskilt positivt att Victoria Park verkligen har utgått från den lokala situationen, eftersom förutsättningarna kan skilja sig mycket mellan olika kommuner, säger Benny Andersson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Höjningen på 0,87 procent innebär en höjning med 44 kronor i månaden för en lägenhet med en hyra på 5 000 kronor. Resonemanget som ledde till överenskommelsen har handlat om ökade kostnader för fastighetsförvaltning som är generella för Linköping. Samma utgångspunkt kan med andra ord användas i förhandlingar med andra fastighetsägare i Linköping.

- Hyresgästerna har drabbats hårt av coronakrisen och många har fått se sin privatekonomi försämras drastiskt. Helst hade vi så klart inte sett några hyreshöjningar alls för kommande år, men hoppas att detta ändå är en höjning som är hanterbar för de flesta, säger Inger Borg, ordförande Hyresgästföreningen Linköping.

Hyresgästföreningen ser nu gärna att fler fastighetsägare tar hänsyn till sina hyresgästers extrema situation inför kommande hyresförhandlingar.

För mer information, kontakta gärna:
Inger Borg, ordförande Hyresgästföreningen Linköping
Telefon: