Nya hyror klara för fler än 10 000 hyresgäster i Blekinge!

Förhandlingarna om hyreshöjningarna för 2022 har knappt dragit igång men redan nu vet Hyresgästföreningen hur hyran förändras för fler än 8 000 lägenheter och hyresgäster!

I samband med förra årets hyresförhandlingar tecknade Hyresgästföreningen region Sydost avtal om hur hyran ska justeras för 2022. I Blekinge har vi avtal med allmännyttorna, kommunalt ägda fastighetsbolag, i Olofström, Ronneby, Karlshamn och Sölvesborg. Förutom allmännyttorna har vi även klara avtal med ett fåtal privata hyresvärdar i Karlshamns kommun.

– Det kan verka osäkert att teckna avtal för framtiden men vi ser idag att de avtal som vi tecknade förra hösten väl matchar den bild vi har av vart en överenskommelse för 2022 kan tänkas hamna. Vi är således nöjda med våra två årsavtal och utgår från att övriga privata och allmännyttiga hyresvärdar tittar mot Blekinge för att få stöd inom vilket spann årets förhandlingar bör förhålla sig, säger Joel Ahonen, förhandlingsstrateg i Hyresgästföreningen region Sydost.

Överenskommelserna i Blekinge ser ut så här:

Allmännyttiga hyresvärdar

• Karlshamnsbostäder  0,75% från 1 januari 2022

• Ronnebyhus  0,85% från 1 januari 2022

• Sölvesborgshem  0,78% från 1 januari 2022

• Olofströmshus  9,20kr/kvm och år från 1 januari 2022 (motsvarar ca 1%)

Privata hyresvärdar

• Sölvegårds i Karlshamns kommun  0,75% från 1 januari 2022

• Robert Sölvegård i Karlshamns kommun 0,75% från 1 januari 2022

För mer information kontakta:
 David Broo, förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost
Telefon: 010-459 21 87