Oseriösa krav från Nybro Bostad AB

Nybro Bostad AB (NBAB) vill höja hyrorna med 2,56 procent. Bolaget har begärt förhandling med Hyresgästföreningen och vill att höjningarna ska börja gälla redan efter årsskiftet, något som är ovanligt kort om tid i en hyresförhandling. Hyresgästföreningen menar att bolaget agerar oseriöst.

- När tiden gick och det inte kom någon förhandlingsframställan så hade vi en förhoppning om att man från bolagets sida skulle ha tagit sitt förnuft till fånga och valt att inte yrka på någon hyreshöjning för 2021. Att istället komma så här sent och dessutom kräva att hyrorna höjs redan från årsskiftet är fullkomligt oseriöst. Vi kommer knappt hinna träffas innan jul, säger Hans Jonsson, ordförande Hyresgästföreningen Nybro.

Trots turbulensen kring hyreshöjningen för 2020 och trots att både landet och många enskilda hyresgäster just nu har en mycket ansträngd ekonomi till följd av pandemin, väljer NBAB att yrka på en höjning med 2,56 procent. Kravet på förhandling kom den 30 november och NBAB vill att hyrorna ska höjas redan den 1 januari. Det innebär en ovanligt kort tid att förhandla.

- Att i det här läget påkalla förhandling om en höjning av hyresgästernas hyra är både tondövt och direkt provocerande för oss hyresgäster. Bostadsbolaget, som grundar sig på ett allmännyttigt syfte, borde inte spä på sina hyresgästers oro för huruvida de ska ha råd att bo kvar i sina hem, säger Hans Jonsson.

Hyresgästföreningen menar också att i tider då vårt samhälle ställer om på grund av den pågående pandemin, har kommunens allmännyttiga bostadsbolag ett ansvar för att förebygga svåra konsekvenser för sina hyresgäster. Hyresgäster drabbas hårdare av krisen än andra och många är oroliga för att kunna betala hyran på grund av pandemins effekter på deras privatekonomi.

- Utifrån NBAB:s förhandlingsframställan tycks det ha gått dem förbi att vi sedan i våras lever i en värld och ett samhälle i en kris av aldrig tidigare skådat slag, säger Hans Jonsson.

För mer information, kontakta gärna:
Hans Jonsson, ordförande Hyresgästföreningen Nybro
Telefon: 070 661 73 81