Över en miljon tillbaka till hyresgästerna

En konflikt kring en vattenläcka ledde till att hyresgästen slapp betala hyra under uppsägningstiden och kunde spara tusenlappar. I Hyresgästföreningen region Sydost har man räknat ihop alla ärenden där en medlem har sparat pengar. Sammanlagt har regionens medlemmar under året sparat över 1 miljon kronor.

- Det är så klart inte främst pengar det handlar om, ofta är det en annan typ av hjälp vi ger våra medlemmar. Det kan till exempel handla om att inte bli vräkt eller att få brister åtgärdade i lägenheten. Det är något man inte kan mäta i pengar. Men det är ändå inspirerande att räkna ihop de ärenden där man kan se nyttan i rena kronor och ören, säger Lena Andersson, ärendehandläggare Hyresgästföreningen.

Lena Andersson berättar om ett exempel där en medlem sparade flera tusenlappar. En vattenläcka i lägenheten ledde till en konflikt med hyresvärden. Eftersom huset hade få lägenheter fanns det inte någon extratoalett att låna under renoveringen av lägenhetens enda badrum, vilket skulle göra situationen omöjlig för hyresgästen. Hyresgästen hittade en annan lägenhet och ville flytta därifrån, men hyresvärden ville inte samarbeta. Hyresgästen kontaktade Hyresgästföreningen som lyckades få hyresvärden att gå med på en förkortad uppsägningstid.

- Ett ärende är nästan alltid mer komplicerat än man först kan tro. I det här fallet blev lösningen bra för båda parterna till slut. Hyresvärden kunde påbörja renoveringen av lägenheten i lugn och ro utan någon som bodde där och hyresgästen slapp att betala dubbelhyra och kunde flytta till en ny lägenhet, säger Lena Andersson.

Region Sydost består av Blekinge, Gotland, Jönköpings län, Kalmar län, Kronoberg och Östergötland. I regionen arbetar både jurister och ärendehandläggare dagligen med att hjälpa medlemmarna med olika problem och tvister. Under 2020 sparade regionen 1 071 333 kronor åt sina medlemmar.

För mer information, kontakta gärna:
Lena Andersson, ärendehandläggare

E-post: lena.andersson@hyresgastforeningen.se