Platen höjer hyran med 1,94 procent

Hyresgästföreningen och Platen har enats om hyreshöjningen för 2022. Överenskommelsen på 1,94 procent i hyreshöjning träder i kraft den 1 januari.

Hyresgästföreningen har manat till måttfullhet inför årets hyresförhandlingar. Låga höjningar innebär en ökad trygghet för landets tre miljoner hyresgäster. Det innebär även en viktig del i omstarten av landets ekonomi efter pandemin.

- Vi har haft en konstruktiv och bra dialog vid förhandlingen. Bolaget har lyssnat på våra argument och vi känner oss nöjda med överenskommelsen samt den extra satsningen på integration och trygghet, säger Natalie Celik, förhandlare på Hyresgästföreningen region Sydost.

Den allmänna hyreshöjningen landar på 1,5 procent och 0,44 procent avseende en särskild integrations- och trygghetssatsning som Platen ska satsa på i deras bostadsområden.

Detta motsvarar en hyreshöjning på:

• 18 kr/kvm för varmhyra varav 4 kr avser integrations- och trygghetssatsningen
  • 15 kr/kvm för kallhyra varav 3 kr avser integrations- och trygghetssatsningen

Den allmänna hyreshöjningen på 1,5 procent motiverar Platen med ökade kostnader för taxor på sopor, vatten och värme samt underhåll.

Region Sydost
Regional pressjour Sydost