Risk för oförhandlade eller oskäliga hyror i januari

Som hyresgäst kan det vara bra att vara extra uppmärksam när räkningen för januarihyran kommer. Enligt Hyresgästföreningen händer det att hyresvärdar försöker höja hyrorna trots att de inte är förhandlade och som hyresgäst riskerar man då att betala för mycket. Susanne Davidsson, förhandlare på Hyresgästföreningen, berättar vad man kan göra om det händer.

Årets hyresförhandlingar har dragit ut ovanligt mycket på tiden och få hyror är färdigförhandlade. Därför kan det vara läge att som hyresgäst vara lite extra uppmärksam när avin för januarihyran dimper ner i brevlådan så att din hyresvärd inte försöker få en hyreshöjning som är oförhandlad eller oskälig. Kommer det en hyreshöjning utan att du fått tydlig information om det i förväg, så bör du vara extra misstänksam.

- Är du medlem hos Hyresgästföreningen kan du alltid vända dig till oss och fråga om allt står rätt till. Det tipsar Susanne Davidsson, förhandlare på Hyresgästföreningen, om.

I samband med årsskiftet passar många hyresvärdar på att höja hyran och ibland sker det utan att informera hyresgästerna i god tid innan, vilket de enligt lag är skyldiga att göra. Informationen ska dessutom vara skriftlig och bland annat innehålla uppgift i kronor om hyreshöjningen som hyresvärden begär, för att uppfylla lagkraven.

- Bor du i lägenhet med förhandlingsordning så sköter hyresvärden i allmänhet förhandlingarna ordentligt. Det vill säga förhandlar med Hyresgästföreningen och informerar ordentligt om resultatet när det är klart. Är du medlem hos Hyresgästföreningen så ska det också komma ut information från oss när förhandlingen är klar, säger Susanne Davidsson.

För dig som istället bor i en lägenhet utan förhandlingsordning, sker formellt sett alla förhandlingar direkt mellan dig och din hyresvärd. Om din hyresvärd meddelar att hen vill höja hyran, räknas det som ett förhandlingsbud. Det finns då två alternativ:

1. Betala den nya hyran. Då har du accepterat den nya hyresnivån i ”förhandlingen”.
  2. Meddela din hyresvärd att du inte accepterar hyreshöjningen och fortsätt betala den gamla hyran. Då är det upp till hyresvärden att driva saken vidare. Antingen genom att ge ett bud du kan acceptera eller genom att driva frågan i hyresnämnden. Så länge du betalar den hyra ni senast kommit överens om kan du inte bli uppsagd på grund av det.

- Oavsett hur du vill agera så kan du, om du är medlem, alltid kontakta Hyresgästföreningen för råd innan och eventuell hjälp i processen, säger Susanne Davidsson.

För mer information, kontakta gärna:
Susanne Davidsson, förhandlare Hyresgästföreningen
E-post: