Så olika slår marknadshyror i Linköpings stadsdelar

Enligt en undersökning av företaget Ramboll, som Hyresgästföreningen beställt, skulle marknadshyror innebära en genomsnittlig hyreshöjning på 31 procent för Linköpings hyresgäster. Nu lanserar Hyresgästföreningen Marknadshyreskollen, där man mer exakt kan se hur mycket hyran skulle höjas i Linköpings olika stadsdelar.

Just nu pågår en utredning om att införa marknadshyror, eller så kallad fri hyressättning, i nyproduktion. Ett betänkande är beräknat till den 31 maj 2021. Beroende på vilka förslag som läggs fram kan ett system med marknadshyror införas i Sverige. Hyresgästföreningen lanserar därför Marknadshyreskollen, en konsumenttjänst som synliggör konsekvenserna för hyresgästers privatekonomi i Linköping.

– Linköpings hushåll lägger redan i genomsnitt 28 procent av sin inkomst på hyran. Om marknadshyror införs skulle det höjas till 37 procent. Att tvingas lägga så mycket på hyran är inte rimligt och hela kommunen förlorar på det i längden, när många av invånarna inte har några pengar kvar att spendera, säger Inger Borg, ordförande Hyresgästföreningen region Sydost.

I Marknadshyreskollen kan användaren söka via en karta för att få information om nuvarande genomsnittliga hyra, genomsnittlig hyra om marknadshyror införs och vilka konsekvenserna blir för privatekonomin i form av minskat konsumtionsutrymme.

Söktjänsten är baserad på resultat från de marknadshyresrapporter som konsultföretaget Ramboll har tagit fram på uppdrag av Hyresgästföreningen. Rapporten för Linköping visar att det kan bli allvarliga konsekvenser för samhällsutvecklingen i allmänhet och hyresgästerna i synnerhet, för deras privatekonomi och möjligheter att få ett tryggt hem.

– Om marknadshyror införs skulle många Linköpingsbor få det väldigt tufft. En hyreshöjning på 30 procent är det inte många som klarar av. frågan är vart alla människor som inte kommer ha råd att bo kvar ska ta vägen och vad vi vill ha för samhälle i framtiden, säger Inger Borg.

Sverige har redan provat marknadshyror. Vi känner till effekterna det ger, trångboddhet, otrygghet och dåliga boendeförhållanden. Vi vill inte se en samhällsutveckling där landets hyresgäster kommer att tvingas in i en situation där de endast kommer att ha råd med hyra, då deras inkomst alltmer äts upp av ökade boendekostnader. Det är viktigt att komma ihåg att politiska förslag innebär faktiska konsekvenser för landets invånare, säger Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen.

För mer information:
Marknadshyreskollen: www.hyresgastforeningen.se/marknadshyreskollen/linkoping
Marknadshyresrapporter: https://www.hyresgastforeningen.se/marknadshyrorlinkoping

För mer information om Hyresgästföreningens arbete mot marknadshyror: https://www.hyresgastforeningen.se/var-politik/nej-till-marknadshyror/tillsammans-stoppar-vi-marknadshyror/

För mer information om kampanjen, Säg nej till regeringens hyreschock: https://hyreschock.info/

Inger Borg, ordförande Hyresgästföreningen region Sydost
E-post: inger.borg2@hyresgastforeningen.se