Som hyresgäst har man alltid rätt till hjälp i Åtvidaberg, till och med på julen

Oavsett om man firar jul eller inte, är många lediga och de röda dagarna avlöser varandra. Så är det inte bara för hyresgästerna utan även för personalen hos hyresvärden. Vad gör man då till exempel om kylen slutar fungera eller ugnen plötsligt ger upp?

- Det är hyresvärdens ansvar att hjälpa dig om något som tillhör lägenheten gått sönder. Många större hyresvärdar har en jour som man kan ringa när som helst i akutfall. Om kylen går sönder på grund av att den exempelvis är gammal och man tvingas ringa jouren behöver man som hyresgäst inte betala någonting, säger Lena Andersson, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen region Sydost

Som hyresgäst äger man ju vanligen inte kylskåp eller annan köksinredning så som exempelvis ugn. Går något sönder kan man alltid vända sig till sin hyresvärd som är skyldig att laga eller köpa nytt. Har man själv inte varit vårdslös ska man heller inte behöva betala något för det.

- En av många fördelar med hyresrätten. Du slipper oförutsedda större kostnader om till exempel kylen går sönder. För mig är det en stor trygghet att veta att jag bara kan ta upp telefonen och ringa hyresvärden om något sådant händer. Så får jag hjälp utan att det i regel kostar mig något extra, säger Fredrik Karlsson, ordförande i Hyresgästföreningen Åtvidaberg.

Det är dock viktigt att ta hand om sin lägenhet och man kan bli skyldig att betala om man har tagit sönder något. Går en låda i kylskåpet sönder behöver man fråga sig varför det hände.

- Går något sönder och man som hyresgäst blir ifrågasatt av sin hyresvärd kan man som medlem ringa till Hyresgästföreningen för hjälp. Ibland kan man behöva stå för det som gått sönder och ibland är ansvaret hyresvärdens. Det beror på vad det är som gått sönder och hur det gick sönder, säger Lena Andersson, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen region Sydost

Hyresgästföreningen tipsar: att tänka på inför röda dagar eller när hyresvärdens kontor är stängt:

• I din lägenhetspärm, i entrén eller på hyresvärdens hemsida brukar det finnas information om var man kan ringa vid akut felanmälan en kväll eller helg. Hittar du inte något telefonnummer, kontakta din hyresvärd för mer information.
  • Tänk en extra gång innan du ringer jouren, är ditt ärende akut eller kan det vänta till nästa vardag? En akut felanmälan kan till exempel vara vattenläckage eller att kylskåpet går sönder.
  • Är du osäker på vad som är en akut felanmälan finns det ofta information på din hyresvärds hemsida. Som medlem kan man alltid rådfråga Hyresgästföreningen.

För mer information, kontakta gärna:
Lena Andersson, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen region Sydost (kan svara på frågor om det juridiska
E-post: lena.andersson@hyresgastforeningen.se

Fredrik Karlsson, ordförande i Hyresgästföreningen Åtvidaberg