Sparar miljoner åt hyresgästerna

I region Sydost, där Norrköping ingår, har Hyresgästföreningen under året sparat över två miljoner kronor åt sina medlemmar. Ett exempel är ett ärende i Norrköping där en hyresgäst fick ersättning i samband med en fuktskada, tack vare Hyresgästföreningen.

I region Sydost har den juridiska enheten under året sparat över två miljoner kronor åt sina medlemmar. Regionen består av Östergötland, Kalmar län, Jönköpings län, Kronoberg, Gotland och Blekinge.

– Vi har räknat ihop alla pengar som vi tillsammans har sparat åt våra medlemmar. Det kan antingen vara så att vi har sett till att en hyresgäst har fått kompensation från hyresvärden, eller att vi har fått ett krav från hyresvärden att bli mindre än vad som krävdes från början, säger Zeljko Kranjec som är enhetschef över den juridiska gruppen i regionen.

Ett exempel där Hyresgästföreningen sparat pengar åt sina medlemmar finns i Norrköping, där en hyresgäst fick hjälp efter en fuktskada i sin lägenhet.

Hyresgästen upptäckte att det fanns fukt i lägenhetens badrum och hall och felanmälde detta till sin hyresvärd. När åtgärder dröjde kontaktade hen Hyresgästföreningen för att få hjälp.

Henrik Nordström, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, kontaktade hyresvärden och såg även till att de ersatte hyresgästen för den tid lägenheten inte gått att använda fullt ut. Hyresgästen fick fuktskadan åtgärdad och dessutom nästan 16 000 kronor som kompensation.

– Det känns glädjande att vi kunde få hyresvärden att snabba på arbetet och att hyresgästen fick en ordentlig ersättning för besvären som varit. Hyresgästen var så klart också glad för de extra pengarna, säger Henrik Nordström.

Vid frågor, kontakta gärna:
Zeljko Kranjec, enhetschef juridik region Sydost
E-post: zeljko.kranjec@hyresgastforeningen.se