Stångåstadens nya hyror klara

Stångåstaden och Hyresgästföreningen har kommit överens om nya hyror för 2022. Överenskommelsen innebär en höjning av hyrorna med 1,75 procent och gäller från den 1 mars.

Överenskommelsen ger en hyreshöjning med 105 kronor för den som har en hyra på 6 000 kronor i månaden. Överenskommelsen innebär också att ingen hyresgäst behöver betala någon retroaktiv hyra.

- I dagsläget har vi en inflationstakt på drygt 4 %. Hyreshöjningen är ett resultat av den allmänna kostnadsutvecklingen där till exempel el, sophantering och materialpriser ökat kraftigt. Byggkostnaderna fortsätter också att öka långt över inflationen vilket gör att det blir dyrare att bygga nytt och bygga om men det påverkar även reparationer, vattenskador och underhåll som är stora kostnadsposter för ett bostadsbolag. Vi har kommit överens om en hyreshöjning som ligger i nivå med övriga aktörer i regionen, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

- Pandemin har satt sina spår, många hyresgäster har haft och har det fortsatt kämpigt. Vi har under de gångna förhandlingarna försökt att hålla nere höjningen, samtidigt är vi medvetna om att konstaderna för hyresvärdar i Linköping har ökat. Vi har nu nått en överenskommelse med Stångåstaden, som förhoppningsvis ska vara överkomlig för de allra flesta hyresgästerna, säger Benny Andersson, förhandlare på Hyresgästföreningen

För ytterligare information kontakta gärna:

Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden, tel. 072-574 96 60

Benny Andersson, förhandlare Hyresgästföreningen, tel. 070-891 56

AB Stångåstaden är det kommunägda bostadsföretaget i Linköping. Koncernen äger och förvaltar ca 18 300 lägenheter, varav ca 4 200 är studentbostäder som ägs och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Därutöver finns ca 100 bostäder av speciell kulturhistorisk karaktär i dotterbolaget Kulturfastigheter AB. Utbudet av bostäder är varierat, från lägenheter i sekelskifteshus till det senaste inom nyproduktion. AB Stångåstaden har ambitionen att bli det självklara valet för alla som vill bygga sin livsmiljö i Linköping.