Stoppa ökade vinstkravet på Emmaboda Bostads AB

Nu på måndag den 15 juni ska Emmabodas kommunfullmäktige ta beslut om kommunstyrelsens förslag till ökade vinstkrav i sina direktiv för Emmaboda Bostads AB.

– Vi hyresgäster vädjar till er politiker i kommunfullmäktige. Ökade vinstkrav kommer att drabba hyresgästerna hårt genom höjda hyror och det kommer bara att leda ökade kostnader för kommunen på andra sätt. Värna om hyresgästerna i Emmaboda, säg nej till förslaget, säger Eva Bäckman, ledamot i den lokala hyresgästföreningen Emmaboda.

I det allmännyttiga Emmaboda Bostads AB bor en stor andel låginkomsttagare. Coronakrisen bidrar dessutom till att många hushåll fått det ekonomiskt ännu svårare genom ökningen av uppsägningar och varsel. Mitt i dessa tider vill nu Emmabodas kommunstyrelse öka vinstkravet på sitt bostadsbolag.

– Detta är inte alls bra. Det ökade vinstkravet blir en extra avgift för bostadsbolaget. Det oroar mig eftersom det innebär att bolaget måste få in mer pengar vilket direkt drabbar hyresgästerna genom hyreshöjningar. Hyrorna är ju bolagets största inkomstkälla. Redan vid senaste hyresförhandlingen begärde de dessutom mer i hyreshöjning än tidigare år. Högre hyror kommer att slå hårt mot många människor i kommunen, säger Eva Bäckman, ledamot i den lokala hyresgästföreningen Emmaboda.

För mer information, kontakta gärna:

Eva Bäckman, ledamot i den lokala hyresgästföreningen Emmaboda