Strandade hyresförhandlingar med Älmhultsbostäder

Hyresgästföreningen och Älmhultsbostäder AB kunde inte komma överens i hyresförhandlingarna och nu går ärendet vidare till Hyresmarknadskommittén, HMK, för medling.

Trots flera möten där båda parter försökt att komma överens om årets hyreshöjning, har någon överenskommelse mellan Hyresgästföreningen och Älmhultbostäder AB inte kunnat nås. Det blir nu upp till Hyresmarknadskommittén, HMK, att avgöra ärendet.

- Vi har försökt komma överens och skulle mycket hellre ha sett en lösning via förhandlingarna än att ärendet ska gå vidare till Hyresmarknadskommittén. Älmhultsbostäder AB yrkade på höjning med 8,9 procent från 1 april. Vi är fullt medvetna om att den ekonomiska krisen är svår för alla, men hyresgästerna är redan en utsatt grupp ekonomiskt och skulle drabbas oerhört hårt av höga hyreshöjningar, säger Lida Zezovska, förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost.

Nu hänskjuts ärendet till Hyresmarknadskommittén, HMK, som medlar mellan Hyresgästföreningen och kommunalt ägda bolag som Älmhultsbostäder AB.

För mer information, kontakta gärna:
Lida Zezovska, förhandlare Hyresgästföreningen region Sydost
E-post: