Ungdomar piffar tunneln i Öxnehaga

Just nu samarbetar ungdomar i närliggande bostadsområden med en konstnär från USA för att piffa upp den annars trötta och mörka gång- och cykeltunneln i Öxnehaga. Hyresgästföreningen är en av parterna som är med och driver projektet och målningen pågår just nu.

Projektet drivs av Österhängens Konsthall i samarbete med Hyresgästföreningen, Vätterhem och Jönköpings kommun. Ungdomar får erbjudande om att hjälpa till att piffa den annars tråkiga tunneln mellan centrum och norra parken i Öxnehaga, Huskvarna. Ungdomarna som deltar får vara med och bestämma motiv och det är gatukonstnären Paul Kuniholm från USA som skissar fram idéerna.

Under veckan har arbetet pågått för att måla klart de paneler som senare kommer monteras i tunneln. Invigning väntas ske lite längre fram i tiden.

Om oss

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.