Värnamo fortfarande dyrast i länet

Om du vill betala mycket pengar för ditt vatten och avlopp ska du bo i Värnamo. Vill du däremot inte lägga så mycket pengar på detta så kanske Mullsjö är din kommun. De har den lägsta kostnaden i länet, nästan hälften så mycket som Värnamo. Eksjö har den kraftigaste prisökningen i Jönköpings län från förra året.

– Jag har svårt att tro att Mullsjö kommun går minus på detta. Politikerna i Värnamo borde göra ett studiebesök i Mullsjö. Att det ska kosta mer än 5 000 kronor per år för vatten/avlopp är ju orimligt, säger Björn Johansson, ordförande Hyresgästföreningen region Sydost.

Kommuner med högst kostnad för en trerumslägenhet på 70 kvm
Värnamo 5 285 kronor/år
Aneby 5 250 kronor/år
Sävsjö 5 166 kronor/år

Kommuner med lägst kostnad för en trerumslägenhet på 70 kvm
Mullsjö 2 863 kronor/år
Gnosjö 3 367 kronor/år
Tranås 3 451 kronor/år
Jönköping 3 458 kronor/år
Gislaved 3 822 kronor/år
Vaggeryd 4 018 kronor/år
Vetlanda 4 158 kronor/år
Habo 4 228 kronor/år
Nässjö 4 627 kronor/år
Eksjö 4 648 kronor/år

För mer information kontakta:
Björn Johansson, ordförande Hyresgästföreningen region Sydost, 070-27 53 072.

Om rapporten
Sedan 1996 ger Nils Holgersson-gruppen, med representanter från Riksbyggen, HSB, Hyresgästföreningen, SABO och Fastighetsägarna, årligen ut rapporten "Fastigheten Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige". Här redovisas fakta bland annat om de prisskillnader som finns mellan olika kommuner vad gäller avfall, Vatten/Avlopp, el och fjärrvärme.

Rapporten i sin helhet finns på http://www.nilsholgersson.nu/