Vidingehem går vidare till HMK, igen.

Hyresgästföreningen och Vidingehem kommer inte överens om hyreshöjningen inför 2022. Bolagets yrkande har varit orimligt högt och Hyresgästföreningen har inte kunnat acceptera det. Nu går förhandlingen vidare till Hyresmarknadskommittén (HMK) för andra året i rad.

Inför årets förhandlingar fanns det hopp från Hyresgästföreningens sida att bolagens yrkanden skulle vara måttfulla, för att kunna sluta avtal på en lägre nivå än 2021. Men Vidingehem har bortsett från Hyresgästföreningens uppmaning om måttfullhet och parterna kommer inte överens.

- Inför årets förhandling var vår förhoppning att finna lösning och nå en överenskommelse, men ännu en gång står vi för långt ifrån varandra säger Lida Zezovska, förhandlare på Hyresgästföreningen region Sydost.

För andra året i rad går nu förhandlingen istället vidare till Hyresmarknadskommittén (HMK).

HMK är ett partssammansatt organ bestående av representanter för de allmännyttiga bolagen, genom sin organisation Sveriges Allmännytta (SA) och representanter från Hyresgästföreningens Riksförbund. Hit kommer ärenden då allmännyttiga bolag, som Vidingehem, och Hyresgästföreningen inte kommer överens i hyresförhandlingarna. HMK kommer först med ett medlingsförslag. Om båda parter inte accepterar förslaget, prövas ärendet av HMK och det beslut de kommer fram till gäller.

För mer information kontakta:
Susanne Filipsson, ledamot i regionstyrelsen i Hyresgästföreningen.
Telefon: 0701599712